KPI dashboard

KPI is een afkorting voor ‘key performance indicators’. Dit is vrij vertaald ‘belangrijkste prestatie indicatoren’. Het KPI-dashboard geeft de belangrijkste cijfers weer. Deze cijfers geven de prestaties van het bedrijf weer. Dit KPI-dashboard wordt dus gebruikt om snel inzicht te hebben in de belangrijkste cijfers, die vervolgens weer invloed uitoefenen op de bedrijfsvoering. Wanneer je dit inzicht hebt, kan je meteen zien op welke vlakken verbetering nodig is. Problemen kunnen dus makkelijk opgespoord worden. Ook kan worden gezien of het probleem oud of nieuw is, hoe het de vorige keer opgelost is, en of een werknemer al heeft geprobeerd het op te lossen en hoe.

Daarnaast is het handige aan een KPI-dashboard, dat het heel erg overzichtelijk is. Het doel is namelijk om bedrijfsgegevens snel en makkelijk te kunnen inzien. In principe is het de bedoeling dat degene die het KPI-dashboard bekijkt met een blik op het scherm alles wat er staat begrijpt. Daarbij is het ook handig dat er makkelijk tussen zaken geschakeld kan worden. Er kan bijvoorbeeld geschakeld worden tussen periodes, klantgroepen, productgroepen of bedrijfseenheden.

Hoe ziet een KPI-dashboard er uit?

Een KPI-dashboard ziet er een beetje uit als een echt dashboard. Er staan verschillende meters of stoplichten op. Deze kunnen dan groen, geel of rood zijn. Ook staan er simpele grafieken en/of andere zaken die een visueel inzicht geven in de bedrijfsgegevens. Af en toe komen er notificaties op het beeldscherm tevoorschijn. Hiermee worden bijvoorbeeld problemen weergegeven. Deze verschijnen dan als regel tekst met een link erbij. Daar kan je dan op klikken, zodat het probleem opgelost kan worden.

Betrouwbaar

Het belangrijkste aan een KPI-dashboard, is dat het erg betrouwbaar moet zijn. Een goed KPI-dashboard laat heel snel zien wat er mis is in een bedrijf. Ook is het dus erg makkelijk in gebruik, zelfs in een drukke tijd gaat het eenvoudig en snel om in te zien waar zich problemen voordoen. Omdat het zo eenvoudig in gebruik is, is het van groot belang dat het KPI-dashboard honderd procent betrouwbaar is. Hiermee worden misverstanden voorkomen. Deze betrouwbaarheid gaat dan om dat de juiste informatie op de juiste manier wordt weergegeven. De weergegeven informatie moet ook eenduidig zijn op alle apparaten waar het op geopend was. Om de betrouwbaarheid verder te waarborgen, wordt de informatie vaak vernieuwd. Het gaat hier om eens per dag of week, net wat een bedrijf zelf instelt.

Categories: Uncategorized

0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *